CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, July 31, 2008

Ia bermula ketika satu perlawanan bola sepak peringkat sekolah di negara England pada tahun 1823, William Webb Ellis mengambil bola dengan tangannya dan membawanya lari. Sejak itu lah bermulanya sukan ragbi di negara tersebut. Universiti Cambrigde telah mengubahsuai permainan ini dan mempopularkannya serta meletakkan peraturan dan undang-undang rasmi bagi sukan ragbi. Ragbi mula popular tahun 1871 di sekolah-sekolah di England dan selepas itu, Kelab Ragbi di England mengumumkan peraturan rasmi permainan ragbi di London sepuluh tahun kemudian kerna permainan tersebut mendapat tempat dikalangan masyrakat itu..Pada tahun 1895, satu kejohanan Liga Ragbi atau dikemali sebagai "The Rugby League" telah ditubuhkan dengan 13 permainan yang lain dan mempunyai peraturan yang lebih profesional dan teratur.
Pada tahun 1905 pula, berlaku satu tragedi dimana perlawanan antara Sarthmore dengan Pennsylvania telah mencetuskan pergaduhan dikalangan pemain ragbi. Oleh itu, Presiden Amerika Syarikat
, Theodore Roosevelt telah mengubah peraturan ragbi supaya dapat mengurangkan keganasan dalam permainan ragbi yang boleh menimbulkan pergaduhan..
Permainan ragbi semakin berkembang terutama di negara Great Britain, New Zealand, Australia dan Afrika Selatan. Bilangan kelab semakin bertambah dari 80 kepada 1000 kelab antara tahun 1964 hinggalah 1980 dan sehingga kini permainan ragbi sudah berkembang sehingga ke 80 buah negara di seluruh dunia. Sungguh menakjubkan..
Hakikatnya, Permainan Ragbi adalah salah satu sukan yang kasar dan lasak jika ianya dilihat melalui mata kasar tetapi sebenarnya, ragbi adalah salah satu sukan yang membentuk keperibadian seseorang. Mengapa?? Ragbi juga dianggap sebagai sukan atau permainan yang dianggap permainan lelaki sejati bagi sesetengah pihak. Semasa sesuatu perlawanan, seseorang yang menjadi pemain ragbi, akan menganggap pasukan lawan mereka sebagai musuh ketat yang perlu dikasari tetapi setelah perlawanan berakhir, kedua-dua pasukan ini adalah sahabat yang baik tanpa bermusuhan lagi..

Itulah unik dan simboliknya permainan yang kasar dan lasak ini.. bak kata pujangga
"DONt JudGE a BoOk By ITs CoVER"

3 Comments:

  1. aiShaH said...
    Good info
    aN Deey said...
    Biasa lah.. utk pengetahuan Pn Aishah, saya adalah pemain Ragbi UiTM (LIONS) ketika saya mengikuti Peringkat Diploma Sains Sukan (1999 - 2003).. Sukan ini telah menjadi darah daging saya sehingga kini..
    Thearah11 said...
    smgt ragbi yg bgus..

Post a Comment